sluit venster X

Nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van onze activiteiten?

Vul dan je e-mailadres in en schrijf je in op onze nieuwsbrief.

Vul je e-mailadres in.Vul een geldig e-mailadres in.
Vlaams-Brabant klimaatneutraal

Stem nu op jouw favoriete kandidaat!

Elk jaar roept het milieu-infopunt voor de kmo (miK) een Vlaams-Brabants bedrijf uit tot Klimaatambassadeur. Vorig jaar viel die eer te beurt aan Ace Packaging uit Diest. Dit jaar nomineerde de provincie Vlaams-Brabant en Voka- Kamer van Koophandel Vlaams-Brabant drie nieuwe finalisten: Adsomenoise uit Leuven, Alpak uit Aarschot en DNS Belgium uit Leuven.

 

Ontdek hoe zij dagelijks op hun eigen manier hun steentje bijdragen aan een klimaat neutrale toekomst en steun uw favoriet met uw stem!

 

 

Alpak

Alpak uit Aarschot levert een complete dienstverlening op het gebied van verpakkingen, van levering tot inzameling en reconditionering. Alpak streeft naar een circulaire economie. Zo besparen ze bijvoorbeeld 75% CO2 door verpakkingen van gerecycled kunststof te maken.

Dit jaar introduceerde Alpak, onderdeel van de in Nederland gevestigde Houweling Groep, naast flacons en emmers ook jerrycans van 100% post-consumer recycled afval. Deze innovatie werd beloond met een 35e plaats in de Nederlandse MKB Innovatie Top 100.

Herbruikbare verpakkingen zoals ibc’s, vaten en jerrycans worden door Alpak gereinigd, indien nodig hersteld en opnieuw ingezet. Dit reconditioneringsproces gebeurt zo ecologisch mogelijk. Zo gebruiken ze gefilterd regenwater en wordt het spoelwater gezuiverd en hergebruikt. De eigen energiebehoefte wordt dan weer geleverd door 135 zonnepanelen.

Bij Alpak kijken ze niet alleen naar de verpakking zelf, maar naar de hele levenscyclus in de keten, waaronder opslag en transport, gebruik en afval. Zo dragen de oplossingen en sectorspecifieke producten van het bedrijf bij aan de veiligheid van personeel, de beheersing van gevaarlijke stoffen en het beperken van verspilling. Alpak is gecertificeerd en erkend ISO9001:2008, VAL-I-PAC, OVAM en NIWO.

 

DNS Belgium

 DNS Belgium uit Leuven is verantwoordelijk voor de organisatie van de registratie van alle .be-, .vlaanderen- en .brussels-domeinnamen. Hun missie is het toegankelijker maken van het internet, het gebruik ervan aanmoedigen en dat op een duurzame manier.

 Om dit te realiseren heeft DNS Belgium een duurzaamheidsbeleid steunend op 4 pijlers: i) inspirerende werkplek, ii) leider in veiligheid, iii) digitaal bewustzijn en iv) duurzame keten. Een van de belangrijkste doelstellingen is klimaatneutraal worden in 2020. Het klimaatprogramma omvat naast een groene stroomleverancier ook verschillende acties om het bewustzijn over de klimaatverandering bij haar personeel te vergroten. Zo volgden alle personeelsleden een ecodrivingcursus en wisselde wie wilde zijn parkeerplaats in tegen budget voor een leasefiets. Ook buiten België willen ze inspireren en sponseren ze een oplossing om internationale domeinbeheerderscongressen vanop afstand te kunnen volgen. Hierdoor reizen minder deelnemers met het vliegtuig.

 Een van de grootste besparingsacties op het vlak van CO2 werd echter gerealiseerd door innovatie. DNS Belgium migreerde het registratie- en beheerplatform van alle Belgische domeinnamen naar een klimaatneutrale cloudoplossing. Hierdoor werden lokale datacenters overbodig, wat een langdurige CO2-reductie tot gevolg heeft. Een project dat vele internationale collega’s inspireert en hun een internationale voortrekkersrol bezorgde.

 

 AdSomeNoise

 AdSomeNoise is een digitaal reclamebureau met een missie om online bannering heruit te vinden. Ze zijn gespecialiseerd in het creëren en managen van banners en andere reclame voor in om het even welke ‘digitale ruimte’, zowel op creatief als technisch vlak, van op reguliere websites tot LED-muren.

Hoewel ze bij AdSomeNoise voor opdrachtgevers over heel de wereld werken, hebben ze er bewust voor gekozen om zich te vestigen in een ecologisch gebouw op wandelafstand van het treinstation van Leuven. Dit is interessant voor zowel het woon-werkverkeer als voor klantenafspraken. De meeste werknemers komen met de fiets en geven aan rustiger te zijn als ze klanten bezoeken met de trein dan wanneer ze met hun hybride wagen in de file staan.

Naast een bewuste keuze voor de locatie en hun mobiliteitsbeleid, letten ze bij AdSomeNoise ook op hun afval en catering. Zo hebben ze de koffiepads vervangen door koffiebonen en de waterflessen vervangen door waterkoelers aangesloten op het waternetwerk.

 

Stem nu jouw favoriet naar de titel Klimaatambassadeur 2018 en streef met hen mee naar een mooiere toekomst.

Wat is jouw volgende ‘goede klimaatsdaad’?!

 

De winnaar zal op 14 januari worden bekroond tijdens de jaarlijkse nieuwjaarsreceptie van Voka - kamer van Koophandel Vlaams-Brabant in de Brabanthal.