top of page

De 4 miK-klimaatambassadeur-finalisten

Eind Augustus kwamen de Provincieraad Vlaams-Brabant en vertegenwoordigers van Voka Kamer van Koophandel Vlaams-Brabant samen. De bedoeling? 4 finalisten kiezen voor de 10de miK-klimaatambassadeur!


Eerst en vooral willen we vanuit het miK alle kandidaten van harte bedanken voor hun inzet en motivatie! Het was een moeilijke deliberatie, wat betekent dat het niveau van de kandidaten erg hoog was. Ook namens de provincie willen we oprechte appreciatie uitspreken voor de vele Vlaams-Brabantse ondernemingen die vandaag al inspanningen leveren op het vlak van milieu en duurzaamheid.


Kom naar de uitreiking: meer informatie via deze pagina!


Vanuit de meer dan 10 ingezonden kandidaturen werden uiteindelijk de volgende vier ondernemingen gekozen als miK-klimaatambassadeur-finalisten:


Texet te Aarschot - Website

Idé Coffee Systems te Asse - Website

Guilliams Group te Boutersem - Website

Architeam BV te Boortmeerbeek - website


Van harte proficiat aan de 4 finalisten! We stellen de kandidaten kort voor aan de hand van een promofilmpje. Deze kan je hier terugvinden. Hieronder gaan we nog diepgaander in op elke organisatie en waar zij voor staan:


Guilliams Groups


Guilliams Groups is de overkoepelende organisatie van Guilliams Green Power en Guilliams Living Solutions:


  • Green Power is een bio-vergistingsbedrijf waar biogas wordt geproduceerd, dat biogas wordt omgezet in 2.8 MWh groene elektriciteit en 3.7 MWh warmte. Daar kunnen 7.833 gezinnen of 10.200 elektrische auto's - 10% van de EV-markt in België - een heel jaar lang mee worden voorzien van stroom;


  • Daarnaast hebben ze een installatie om van het eindproduct proper water te maken, momenteel wordt er op die manier zo’n 200.000 liter water per dag geproduceerd maar dat aantal kan nog worden verdubbeld. Dat wordt naar de toekomst toe ook belangrijker, denkend aan de droogte en het dalende grondwaterpeil;


  • Ook produceren ze bodem-verbeterende middelen als toepassing voor de landbouwsector, hiervoor recupereren ze nutriënten uit de 'afvalstromen' die binnenkomen. Door de vergisting vindt er een enorme CO2-reductie plaats. De onderneming zelf is volledig circulair op vlak van energie, water en nutriëntenrecuperatie;


  • Guilliams Living Solutions, die andere dochteronderneming, is op zijn beurt is een bouwbedrijf voor zowel huizen als hangaars. Ook asbestverwijdering behoort tot de kernactiviteiten, net als het berekenen van de EPC-waarde.


Texet


Texet Benelux, een dochteronderneming van de Zweedse New Wave Group:


  • Als producent en leverancier van bedrijfskleding, werkkleding, promotioneel textiel en maatwerk niet alleen marktleider maar bekleedt ook een unieke positie als one-stopshop leverancier;


  • Texet zet in op duurzame collecties: Printer Prime is een 100% duurzame collectie gemaakt van 50% gerecycleerde pet flessen en 50% biologisch katoen. CottoVer is een gevestigde waarde en voldoet aan de certificaties van Fairtrade, GOTS, Nordic Ecolabel en OEKO-TEX en is daarmee één van de meest gecertificeerde merken op de markt om volledige duurzaamheid te kunnen garanderen, zowel op milieu als sociaal vlak;


  • Moederbedrijf New Wave Group heeft eigen aankoopkantoren in Azië, met een eigen CSR-team ter plaatse die continu fabrieken en werknemers controleren op het uitvoeren van ons MVO-beleid;


  • Momenteel zijn er via twee partijen een testproductie opgestart om reeds gebruikte textiel te ontmantelen en postconsumer-garen te maken. Op deze manier willen ze een volledig circulair en recycled kledingstuk op de markt brengen.


Architeam BV


Architeam is een multidisciplinair bouwkundig studiekantoor:


  • Ze focussen op het begeleiden van bedrijfsprojecten, inclusief alle processen en technieken: architectuur en planologie, milieu, duurzaamheid, bodem, veiligheid en preventie, investeringen, … en dit zowel in de vergunnings- als realisatiefase;


  • Bij het aannemen van projecten is de eerste vraag steeds: wat is het doel in het gebruiken van dit gebouw, heb je weldegelijk zoveel oppervlakte nodig als je zelf denkt? Kan het niet efficiënter, meer geclusterd of zelfs in samenwerking met andere partijen die willen bouwen?


  • Architeam spendeert daarnaast zoveel mogelijk aandacht aan zowel de huidige als de toekomstige benodigdheden: als behoeftes veranderen, moet het gebouw mee kunnen veranderen.


  • Ze voorzien zelfs een mogelijke toekomstige afbraak of verplaatsing van het gebouw. Ecodesign en circulariteit zit met andere woorden vervat in de kern van hun organisatie.


Idé Coffee Systems


Idé Coffee is dé duurzame koffiepartner voor bedrijven die op zoek zijn naar persoonlijke en (h)eerlijke koffie-oplossingen op maat:


Hun visie? Een verschil maken in de wereld door de koffie-ervaring van medewerkers, bezoekers en klanten te verbeteren en de koffie-industrie te veranderen door in te zetten op duurzame en ethische praktijken.


Idé Coffee focust zich niet alleen op fairtrade kofie en betere arbeidsvoorwaarden voor koffieboeren, maar zet ook hard in op het circulaire model van koffiemachines bij bedrijven. Zo lanceerden ze begin september een SecondLife programma waarbij bedrijven kunnen genieten van een refurbished toestel met fairtrade koffie en hierdoor 60% minder CO2 uitstoten dan bij de verhuur van een nieuwe machine.


Daarnaast organiseert Idé Coffee ook Idé Coffee Mornings: dit zijn gratis duurzame netwerksessies voor bedrijven met als doel: elkaar inspireren en een eenvoudige en betaalbare manier aanreiken om duurzamer te ondernemen.


Ook berekenden ze hun CO2 uitstoot en gaan ze dit jaar verschillende actiepunten uitwerken:

  • ​Verduurzaming productgamma (niet-strategische producten verduurzamen of schrappen)

  • Leveranciers bevragen op vlak van duurzaamheid

  • Duurzaamheidsbeleid uitwerken

  • Tweemaandelijks een duurzame nieuwsbrief uitsturen: om de verkoop van onze duurzame producten te stimuleren

Stem op hen en zorg ervoor dat zoveel mogelijk bedrijven kunnen genieten van een duurzame koffiepauze op kantoor!


Wat nu?


Vanaf maandag 2 oktober starten de vier kandidaten met hun promo-campagne. Ze stellen zich verder voor aan de hand van een kort fimpje en krijgen de nodige aandacht in het Voka-magazine Ondernemers. De opzet van dit alles: zoveel mogelijk stemmen verzamelen om op vrijdag 15 december te worden bekroond tot de nieuwe miK-klimaatambassadeur 2023. De stemmen van het publiek tellen mee voor 50% van de uitkomst en worden opgeteld met de stemming vanuit Voka Kamer van Koophandel Vlaams-Brabant en vanuit de Provincieraad. Begeef je dus als de bliksem naar het online stemformulier en bepaal mee de toekomstige winnaar!

Comments


bottom of page